Hitra Švedinja.

Eva Håkansson je osvojila rekord v hitrosti z doma izdelanim streamlinerjem.

Hitro je lahko tudi čisto – Eva Håkansson je prepričana o tem. Strojna inženirka z doktoratom želi svetu dokazati, da so okolju prijazna električna vozila hitra in zabavna ter da je strojno inženirstvo izjemna izbira za poklic za ženske. Na poti z najhitrejšo motociklistko na svetu, ki je postavila nov svetovni rekord 434 km/h s svojim doma izdelanim streamlinerjem »KillaJoule«.

Krivi so geni

Eva Håkansson obožuje oblikovanje povsem novih vozil in tekmovanje z njimi. Za to so verjetno krivi njeni geni. Eva je namreč na Švedskem, kjer je doma, odraščala z očetom, ki je ob večerih brkljal po motociklih, ob vikendih pa tekmoval na dirkah. Njegov mehanik: njena mama. Logično zaporedje: Eva je bila na dirkalni stezi, ko je bila še dojenček.

+ Izvedi več

»Moj oče je bil inženir in prvak v motociklizmu. Pravzaprav sem podedovala njegovo ljubezen do znanosti in motociklizma,« pravi 35-letnica, ki danes živi v ZDA. »Odrasla sem praktično v njegovi motociklistični delavnici in vedno me je spodbujal k temu, da si umažem roke. Vztrajal je, da se lotim svojega avtomobila in motocikla. Leta 2007 sva skupaj preoblikovala motocikel v električno motorno kolo. To je bil začetek moje ljubezni do električnih vozil.«

+ Izvedi več
Električno vozilo je kot čokolada brez kalorij.

Eva Håkansson

Povsem napolnjen

Motocikel, ki ga je izdelala s svojim očetom, se je imenoval »ElectroCat«. Januarja 2008 je postal prvi registrirani električni motocikel na Švedskem. Kmalu zatem je prejela povabilo, da v švedskem parlamentu predstavi svoj ElectroCat in kot glavna govorka predstavi prednosti električnih vozil.

+ Izvedi več

»Verjetno se je prvič zgodilo, da je bil motocikel v zgradbi parlamenta. Tajna služba je bila sprva nekoliko skeptična, dokler ni ugotovila, da v motociklu ni goriva. Motocikel smo komaj spravili v dvigalo, še sreča, da nam je uspelo. V zgradbo parlamenta smo ga pripeljali prejšnji večer skozi zadnja vrata. Počutila sem se, kot da sem v filmu o Jamesu Bondu.«

+ Izvedi več
Leta 2008 je Eva objavila svojo prvo knjigo: »Hybridbilen – framtiden är redan här«. In za tiste, ki jim švedščina ni ravno domača: »Hibridno vozilo – prihodnost se je že začela«. Tako kot Eva je bila tudi njena knjiga precej pred svojim časom. Med raziskovanjem je naletela na najhitrejše električno vozilo na svetu – »KillaCycle«, motocikel za dirke v pospeševanju. Obrnila se je na lastnika, Billa Duba, in ga prosila za dovoljenje, da sliko vozila uporabi za svojo knjigo.
Srečanje, ki ji je spremenilo življenje. Poleti leta 2009 sta se Eva Håkansson in Bill Dube poročila. »To je bila verjetno najbolj nora poroka v zadnjem desetletju, ampak bila je absolutno popolna. Ko je bila na vrsti izjava »Ko anoda sreča katodo, se lahko zaiskri«, sva si izmenjala poročna prstana, izdelana iz neprevodnega keramičnega materiala. Poročna kapelica je bila prototip električnega dostavnega kombija. Sedela sem na ElectroCatu, Bill pa na električnem motociklu.«
+ Izvedi več

Hiter in zelen

Po njuni poroki so se stvari še naprej razvijale z najvišjo hitrostjo. Vozila je Dubov motocikel KillaCycle in postavila nove rekorde na dirkah v pospeševanju na četrt milje oz. 402 metra. Kakor koli že, par je prišel do skupne ugotovitve, da bo potreben drugačen pristop, če bosta svojo prevzetost nad električnimi vozili želela prenesti na druge. Cilj je bil jasen: Eva Håkansson je želela postati najhitrejša motociklistka na svetu.
»Ker še nikoli prej nisva izdelala motocikla v slogu streamlinerja, sva bila na začetku povsem naivna,« se spominja Eva z nasmeškom na obrazu. »Mislila sva, da bo zadostovalo šest mesecev in 10.000 dolarjev. Na koncu je trajalo desetkrat dlje in v projekt sva morala vložiti desetkrat več denarja. A resnično je bilo vredno. Streamliner KillaJoule je prekosil najine najbolj nore fantazije.«
+ Izvedi več

Leta je zaznamovalo delo, delo, delo. Oba sta bila zaposlena s polnim delovnim časom in ob delu sta še študirala. Ob prostih večerih in vikendih sta izdelovala, prilagajala in pripravljala motocikel KillaJoule. Poleg tega sta tekmovala na dirkah, na katerih sta oglaševala ekološke prednosti motociklov s pogonom na baterijo.

+ Izvedi več

Oba sta inženirja – in tako so predelave in modernizacije tehnologije baterij hitro napredovale. Izdelano je bilo motorno kolo s prikolico in pogonski sklop je bil iz motorjev D.C., ki na pogled izvirajo iz kamene dobe, preoblikovan v motorje A.C., ki so v skladu z vesoljsko dobo. Najhitrejša motociklistka na svetu? Na videz trenutno nedosegljiv cilj.

+ Izvedi več

»Imam neukrotljivo željo za poskušanje stvari, ki jih ni še nihče poskusil,« razlaga Eva. »Zabavno mi je presegati meje tehnologije in preskušati lastne zmožnosti tik na meji. Vedno želim biti najboljša v vsem. Da bi dosegli cilj, ki smo si ga zadali, moramo delati vsak dan. Tako močno si moramo želeti doseči cilj, da nikoli ne obupamo. V izdelovanju uživam bolj kot v vožnji in to je pomembno, saj 360 dni na leto preživim v delavnici in le pet dni na dirkališču.

+ Izvedi več

V lovu na rekorde

Leta 2014 je na dirkališču Bonneville Eva Håkansson postavila nov uradno priznani ženski hitrostni rekord s 387,411 km/h. Štirinajst dni kasneje se je vrnila na jezero Bonneville in natančno preučila podatke, zabeležene v motociklu. Pri tem je ugotovila, da bi se z motornim kolesom teoretično dalo doseči tudi 426 km/h – dovolj, da bi se za razliko 1,6 km/h približala trenutnemu neuradnemu rekordu za motorna kolesa na pogonska goriva, ki je bil dosežen na letališču v Združenem kraljestvu.
»Vrnila sem se na dirkalno stezo in se odločila, da bom iz vozila izžela vse, kar se da,« se spominja Eva. »Merilnik hitrosti je prikazoval slabih 417 km/h, vendar sem bila prepričana, da to ni prava številka. Sprednja pnevmatika se namreč zaradi hitrosti poveča in to je razlog, da je na merilniku hitrosti prikazana nepravilna vrednost. Vendar pa nisem bila prepričana, kolikšna je dejanska razlika. Ko so mi tisti, ki so merili čas, povedali, da sem dosegla hitrost 434,883 km/h, je to pomenilo, da sem bila najhitrejša motoristka. Zdaj, ko smo se tako približali 483 km/h, se res nismo mogli ustaviti.«
+ Izvedi več

S polno hitrostjo naprej v čisto prihodnost

Avgusta bo Eva znova preizkusila svoje meje z motociklom KillaJoule na dirkališču na jezeru Bonneville – v upanju, da postavi še en rekord. Svojo strategijo – s hitrostjo dokazati potencial akumulatorskega pogona – je poimenovala »skriti ekoaktivizem«. Če pa bo obenem dokazala, da so tudi ženske lahko izredne inženirke, bo to za Evo Håkansson še en osvojen cilj. Ponosna je, da lahko nadaljuje očetovo delo, prav on ji je namreč predal veliko znanja in veščin. »Če se znajdem pred sitno mehansko težavo, ga preprosto pokličem in on vedno najde rešitev. Ogromno me je naučil. Pravzaprav gredo njemu zasluge, da sem sploh lahko objavila rekorde, dosežene z vozilom, ki sem ga sestavila sama.«

+ Izvedi več
Druge zgodbe, ki te utegnejo zanimati.
Primerna motorna kolesa.