Vrnitev vintage motociklov na stezi Fuji Speedway.

Slog sedemdesetih se vrača na dirkalno stezo.

R nineT Racer obuja spomine na začetke supermotociklov. BMW R 90 S s svojimi spektakularnimi nastopi v Daytoni in na dirki Isle of Man leta 1976 je nepozaben. Ko se spomnimo na dirkaško sceno 70. let, takoj pomislimo na Japonsko, kjer je bil razvit sodobni motocikel in kjer se zdaj dogaja veličastna vrnitev.  

Zrak nad stezo Fuji Speedway je hladen in čist. Najvišja gora na Japonskem, z istim imenom kot spidvejska steza, se mogočno dviga v daljavi. Sveta gora Japoncev je ovita v oblake in če želiš videti njen zasnežen vrh, moraš biti potrpežljiv. Dolgo nazaj je japonski dirkač Hideo Kanaya tukaj tekmoval na svojem prvem svetovnem prvenstvu v motociklizmu in končal na presenetljivem tretjem mestu Velike nagrade Japonske (Japan Grand Prix). Danes zjutraj, približno 42 let pozneje, dirkaški dogodek na stezi Fuji Speedway počasi prihaja k življenju.  

+ Izvedi več

Sožitje zabave, hitrosti in sloga.

Amaterska dirkačica Joy Lewis zapelje svoj R nineT Racer iz kombija. Novi model iz družine R nineT nedvomno spominja na zgodnje športne motocikle sedemdesetih. »Tisto obdobje je bilo izjemno pomembno v zgodovini dirkalnih motociklov. Postavilo je temelje za vse, kar je danes dirkanje,« pravi Joy, medtem ko občuduje svojega racerja. Poleg kombija se na levi in desni strani ustavi več majhnih avtobusov. Daisuke Mukasa in drugi člani ekipe Curry Speed Club so zasedeni z nameščanjem dirkalnih številk na svoje vintage motocikle.

Nato si nadenejo zbledele usnjene obleke, ki so videti precej starejše, kot so v resnici. »Preobrazba »cosplay« je tipično japonska – kombinacija kostumov in igre,« pravi Tadashi Kono, novinar na področju motociklizma in potrjen strokovnjak na japonski motociklistični sceni. »Slog je pomemben. Ljudje, ki vozijo na vintage dirkah, so ponavadi oblečeni tudi v retro oblačila.« Po tem kratkem premoru Tadashi odhiti do Daisukeja Mukase in Shira Nakajime, da jima preda še nekaj zadnjih informacij o poti. Akcija se bo kmalu pričela. Vintage dirkanje na stezi Fuji Speedway.  

+ Izvedi več

Hočeš dirkalni motocikel? Naredi si ga sam.

Tadashi Kono (d.) in Daisuke Mukasa (l.) pri predajanju navodil dirkačem.

Hočeš dirkalni motocikel? Naredi si ga sam.

Ozračje na stezi preplavlja enak tip amaterskega duha, ki je prevladoval v sedemdesetih, ko si lahko tovarniške dirkače preštel na prste ene roke, zasebni dirkači pa so bili pogosto najboljši dirkači na svetovnih prvenstvih. Njihov uspeh je bil tesno povezan z njihovim talentom. Pogosto je nepričakovano zmagal nefavorit. Sponzorji se niso zbirali pri vratih. Lokalni trgovec motociklistične opreme je prispeval največ usnjeno obleko ali novo čelado.  

+ Izvedi več

Na vintage dirki »narediš sam«.

Dirkači tako ali tako niso potrebovali dosti več kot to. Ker je bilo dirkanje takrat dostopno. Običajna plača je zadostovala za nakup najpomembnejših delov in za predelavo rabljenega standardnega motocikla v dirkalno motorno kolo: spremeniš le časovno usklajevanje vžiga ter izpušno cev in uplinjač prilagodiš dirkalnim specifikacijam. Snameš blatnik, ogledalo in druge potrebne dele. Dvojni sedež zamenjaš z enojnim, potovalne ročaje krmila zamenjaš z ročaji krmila za bolj športni videz. Namestiš mehke pnevmatike in že imaš dirkalni motocikel. To je bilo še dolgo pred začetkom dirkalnih pnevmatik, elektronskega vzmetenja ali sistema Ride-by-Wire.  

+ Izvedi več
Tokio je prenasičen z najnovejšimi tehnologijami, ki postajajo iz dneva v dan zastarele. Ni več mogoče držati koraka s časom, zato se vse bolj razvija to nasprotno gibanje. V življenju potrebujemo več analognih stvari.

Tadashi Kono, novinar na področju motociklizma

Navdih z daljnega vzhoda.

Navdih z daljnega vzhoda.

Mladi heroji so s svojimi običajnimi motocikli dirkali po naravnih dirkalnih poteh, se prebijali čez železniške tire, mostove, strme griče, tlakovce in betonske plošče. Glede na teren so pogosto nosili stare polčelade, saj so bile zaprte integralne čelade tako težke, da je bil zaradi vsega poskakovanja po tlakovcih njihov pogled zamegljen. Vse je bilo potisnjeno do roba zmogljivosti; izpušna cev in nožne opore so bile obrabljene zaradi nagibanja med vožnjo. Množice gledalcev so stale na robu dirkališča, očarane nad spektaklom na dveh kolesih. V šestdesetih so motocikle zamenjali avtomobili kot prevozna sredstva, zdaj pa doživljajo briljantno vrnitev kot športni stroji.  

+ Izvedi več
Motocikli sedemdesetih so fascinantni. Niso prehitri, prestari ali prenovi. Vozniki imajo nadzor nad svojo hitrostjo in lahko v njej uživajo.

Shiro Nakajima, 46Works

Ogromne izboljšave z BMW R 90 S.

Navdih za cestni motocikel R nineT Racer: Helmut Dähne s svojim R 90 S.

Ogromne izboljšave z BMW R 90 S.

Medtem je BMW razvil močan športni motocikel in leta 1973 predstavil R 90 S. Bil je senzacija. In prava tekma za njegove azijske tekmece: 67 konjskih moči, 898 cm3, 38-mm uplinjač Dell’Orto, maska in prikupen zaključek v dimno sivi barvi. R 90 S je bil eden od motociklov na dirkališču leta 1976, ko je v ZDA potekalo prvo prvenstvo v razredu Superbike. »Japonski motocikli so bili precej močnejši in vsi so mislili, da bo Kawasaki zmagal,« pravi Tadashi.  

+ Izvedi več

Živahen cestni motocikel: z racerjem R nineT po stezi Fuji Speedway.

A tik na začetku serije Daytona je zmagal Steve McLaughlin za BMW na svojem R 90 S, na koncu sezone pa je naslov prvega ameriškega prvaka v razredu Superbike domov odnesel Reg Pridmore. »Motorji japonskih motociklov so bili pretežki za svojo šasijo. Proizvajalci so želeli še več moči. A to ni delovalo. Motocikle je bilo težko držati na mestu in jih voditi. Nasprotno pa je BMW našel popolno ravnovesje moči, vodljivosti in zanesljivosti in zato so zmagali,« se spominja Tadashi. Še istega leta sta Hans-Otto Butenuth in Helmut Dähne na dirki Isle of Man zabeležila najhitrejši čas pri motociklih proizvodnje TT in R 90 S je postal legenda.  

+ Izvedi več

Dirkanje za zabavo.

Ikonski motocikli sedemdesetih se vračajo po vsem svetu. Še posebej na Japonskem, kjer so se vintage dirke v celoti vrnile. »Vintage dirke so tukaj zelo priljubljene. Zelo veliko je mladih motociklistov in ti privabljajo še več mladih ljudi. Zanje so stari motocikli nekaj zelo novega in svežega,« pravi Daisuke Mukasa, ki se v svoji predelovalnici v Tokiu popolnoma posveča klasičnim motociklom. Tadashi prav tako meni, da so vintage dirke tako priljubljene zato, ker pomenijo pobeg od sodobne tehnologije. »Tokio je prenasičen z najnovejšimi tehnologijami, ki postajajo iz dneva v dan zastarele. Ni več mogoče držati koraka s časom, zato se vse bolj razvija to nasprotno gibanje. Sto let nazaj je vsak Japonec vedel, kako prirediti čajanko in zavezati kimono. Ničesar od tega ne znam narediti in to je žalostno. V življenju potrebujemo več analognih stvari.«

Znani predelovalec Shiro Nakajima iz 46Works, ki je pri projektu R9T Japan project izdelal enega najuspešnejših predelanih modelov R nineT, je odkrit ljubitelj vintage motornih koles in je že leta del japonske vintage motoristične scene. »Svoj R 90/6 večinoma uporabljam za vsakodnevno vožnjo. Imam ga že skoraj 20 let in sem že skoraj preveč navezan nanj. R 75/5 pa uporabljam za vintage dirke.« Zgodaj zvečer sonce zaide za goro Fuji ter goro in dirkališče ovije v nežno rdečo svetlobo. Ozračje nad stezo Fuji Speedway je magično, ko vintage motociklisti vozijo zadnje kroge po dirkališču. Ne skrbi jih njihov čas ali nasprotniki. Osredotočeni so le na eno stvar: na dirkaškega duha.  

+ Izvedi več

Umetnine Conrada Leacha