Eko inženirstvo.

Življenjsko delo električne mobilnosti.

E kot elektro. E kot eko inženirstvo. E kot Eva. Ko govorimo o električni mobilnosti, ne moremo mimo inženirstva – kot tudi ne mimo Eve Håkansson. Diplomantka iz mehanskega inženirstva si na vso moč prizadeva za napredek električne mobilnosti. V želji po trajnostnem razvoju.

Ta zamisel se mi ni porodila čez noč. Trajnost me spremlja že od rojstva in zavedala sem se je. Enostavno je bila ves čas očitna.

Eva Håkansson

Prvič je v Berlinu. Ima pet ur časa za ogledovanje turističnih znamenitosti pod modrim nebom glavnega mesta. Vendar Eva Håkansson dobesedno zarolka okoli brandenburških vrat in slavoloka zmage ter se raje nameni proti kraju Spandau. Švedinja se je odločila za ogled tovarne BMW Motorrad, še posebej pa jo je zanimala montažna linija električnega maksi skuterja BMW C evolution. Tega najverjetneje ne vidiš vsak dan. A Eva Håkansson se ni nikoli poskušala vliti z množico. Namesto tega si želi biti riba, ki plava proti toku.

Pri 27 letih je v švedskem parlamentu predstavila doma izdelan električni motocikel. Pozneje je s svojim električnim streamlinerjem postavila rekord kot najhitrejša ženska motociklistka na svetu in do danes je še nihče ni prehitel. Kmalu bo diplomantka inženirstva dobila licenco za pilotko. Ne zato, da bi lahko letela, temveč zato, da bi še bolj spodbudila razvoj električne mobilnosti v zračnem prometu. In tako v Berlinu počne to, kar počne ves čas: nenehno širi svoje edinstveno znanje o električni mobilnosti in v javnih razpravah predava o mobilnosti prihodnosti.

+ Izvedi več

Mobilnost preteklosti

»Ogledovanje turističnih znamenitosti« v tovarni BMW Motorrad v Berlinu.

Ne, električna vozila niso zares nova. Obstajala so že, preden je prvi motor z notranjim zgorevanjem premagoval takratne gramozne poti. Trouvé je prvo javno priznano električno vozilo predstavil leta 1881 na razstavi Exposition d'Électricité v Parizu. Potovalo je 12 kilometrov na uro, njegov doseg pa je znašal od 14 do 26 kilometrov. Medtem ko je bila v ZDA okoli leta 1900 večina prevoznih sredstev električnih, sta izum električnega motorja z zaganjalnikom in porast globalne proizvodnje olja kmalu omogočila razvoj motorja z notranjim zgorevanjem. Deset let pozneje je električni avtomobil skoraj povsem izginil s cest, vrnil pa se je, ko smo se ljudje začeli zavedati nevarnosti onesnaževanja zraka, trajnosti in podnebnih sprememb.

+ Izvedi več

Preizkušanje sedeža na BMW C evolution.

Kakorkoli že, Eva Håkansson se je v to temo zatopila precej prej kot drugi. Če smo bolj natančni, je v to temo zatopljena že od svojega rojstva leta 1981. Njen oče je v sedemdesetih razvijal električne skuterje, ki so jim sledili energijsko učinkoviti električni dirkalni motocikli in prvi električni preizkusni motocikel na svetu. Eva je odrasla obkrožena z električnimi vozili. Ko je njen starejši brat pri 16. letih osvojil nagrado za mladega talenta z doma izdelanim hibridnim avtomobilom, se je v Evi prebudila strast. Svoj čas je vlagala v znanstvene projekte in osvojila več nagrad. Pri 19. letih je predstavljala Švedsko na znanstvenem in tehničnem sejmu (Science and Engineering Fair) v Detroitu in pozneje zmagala na znanstvenem simpoziju v Londonu. Sledile so neštete nagrade, med njimi je bila zadnja Signs Award, kjer je Evi izkazal čast bavarski princ Leopold v kategoriji »Strast do komunikacije«.

+ Izvedi več

Pospeški in vznemirjenje

Nikoli ne veš dovolj: Eva spodbuja motocikel BMW C evolution na proizvodni liniji.    


Nekdanja dirkačica je bila osupla nad Evino strastno predanostjo, predvsem pa nad hitrostjo, ki ji jo je uspelo spraviti iz električnega vozila. Bonneville Salt Flats, Utah. Z doma izdelanim električnim streamlinerjem se je Eva Håkansson na slanem jezeru soočila z drugimi tekmovalci, obsedenimi s hitrostjo, in leta 2014 postavila rekord. Od takrat velja za najhitrejšo motociklistko na svetu. Tu ne gre le za iskanje vznemirjenja, ki ga s sabo prinese hitrost, temveč tudi vznemirjenja, ki ji ga nudi inženirstvo. Sama je izdelala vozilo in vanj vložila nešteto ur, litrov krvi, potu in solz. Za njegov razvoj in zasnovo je uporabila vse svoje znanje. »Moram poskusiti stvari, ki jih ni naredil še nihče. Neverjetno zadovoljujoče je izzivati meje tehnologije in svoje lastne zmožnosti.«

+ Izvedi več

»Tisti, ki imajo radi pospeške, bodo navdušeni nad električnimi vozili,« pravi Eva Håkansson.

Ko Eva doseže meje tehnologije in postavi rekorde, jo opazijo – in to ji pomeni vse. Njen načrt je, da uporabi pozornost, s katero se želi boriti za – zagotovo lahko temu rečemo tako – svoje življenjsko delo. »Pokazati želim, da so lahko električna vozila hitra in privlačna. Za nakup se odločimo na podlagi čustev. »Elektro« mora zato postati statusni simbol in se hkrati prikazati kot nekaj inteligentnega – potem ga bodo ljudje kupili. Če želimo še naprej živeti na tem planetu, moramo ukrepati. Zame je trend seveda samostojna vožnja. In tukaj nič ne deluje bolje kot električna vozila, saj jih je enostavno upravljati.«

+ Izvedi več
Delam ponoči in opazujem, kako se razvija zamisel. Oblikuje se v moji glavi, vpeljujem jo z lastnimi rokami in opazujem, kako dobiva svojo obliko.

Eva Håkansson

C evolution

Urban Mobility

Preberi več

Za vedno

Eva je znana po svojih strastnih govorih na temo električne mobilnosti.

Po vseh vzponih in padcih, ki jih je v zadnjem desetletju doživelo električno vozilo, je razvoj litijeve baterije za mobilni telefon omogočil odločilni vrhunec za preboj električne mobilnosti. Razprava o povsem novih okoljskih vprašanjih je postala enostavna; pogovor teče o odlaganju baterij oziroma o tem, od kje prihaja moč za vozila. Kakor koli že, Eva je prepričana: »Električna mobilnost bo ostala za vedno.« Do te ugotovitve je prišla že leta 2005 med pisanjem diplomskega dela o okoljski znanosti, ki mu je sledilo še magistrsko delo in doktorska disertacija o mehanskem inženirstvu.

+ Izvedi več

»Električna mobilnost ni prihodnost, temveč sedanjost in bo ostala za vedno,« pravi Eva Håkansson.

»Električna vozila so nepremagljiva kar zadeva tehnologijo: so izredno učinkovita, tiha, brez emisij in neodvisna od katerega koli energijskega vira. Za vozilo, in posledično za porabnika, ni pomembno, ali se elektrika ustvarja prek sončne energije ali hidroelektrarne. Zato sprememba nanj ne vpliva.« Zato ima Eva govore v javnih razpravah pred publiko strokovnjakov in nestrokovnjakov. Razvoj se premika naprej z največjo hitrostjo in Eva je prav v njegovem žarišču. Verjame, da se bliža najpomembnejši čas v evoluciji električne mobilnosti – in želi si biti del njega. »Imamo le ta planet. Gre za trdno moralno prepričanje, da delamo nekaj dobrega.«

+ Izvedi več
Druge zgodbe, ki te utegnejo zanimati.