Sledi v pesku.

Začetniki motornih koles GS so ustvarili legendo.

Motorno kolo BMW GS so ustvarili nadarjeni posamezniki – in takšni ljudje so tudi prijeli za njegovo krmilo. Motociklu so utrli terenske poti ter iz njega naredili ikono relija in terenskega motociklizma. Začetniki motornih koles GS so se zbrali pri vrhunskem proizvajalcu HPN, da bi podoživeli zgodovino, ki so jo sami pomagali napisati. 

Epicenter motociklov družbe BMW za reli je precej odročen. Leži v Seibersdorfu. Ta kraj v bližini avstrijske meje šteje komaj 300 prebivalcev. Passau je od njega oddaljen 60 kilometrov, Salzburg pa 70. To je kraj, v katerem sta Alfred Halbfeld in Klaus Pepperl ustvarila reli imperij z motociklistično blagovno znamko HPN, ki je priznana tudi onkraj meja Bavarske, Nemčije in Evrope. Ta kraj je zanju dom od leta 1982. Tedaj sta nekdanje gostišče spremenila v stanovanjski objekt, kmetijski objekt pa v delavnico. Puščavski dirkalniki so zdaj razstavljeni tam, kjer so gostje nekoč puščali konje.

V prvem nadstropju je skladišče, v katerem je shranjen celoten nabor nadomestnih delov družbe BMW za reli, pri čemer je vsak del shranjen v dveh primerkih. Na tisoče delov je lično pospravljenih. V brezhibnem stanju. Nekateri deli so tudi uničeni, na primer ukrivljena nihajna roka Gastona Rahiera, ki za Klausa Pepperla ni navlaka, ampak »čudovit spomin na Pariz–Dakar«. O zgodovini relija priča vsak kotiček tega posestva. To je zgodovina podjetja HPN, relija Pariz–Dakar, bokserjev BMW. Zgodovina uspehov in kakšne polomije. Zgodovina napornih delovnih noči v Seibersdorfu in še napornejših dni v afriških puščavah s celotno ekipo BMW Motorrad. To je zgodovina začetnikov motornih koles GS. 

+ Izvedi več

Kot feniks iz pepela

Na poti do motocikla Six Days GS.

Laszlo Peres je kot zaposleni v oddelku za testiranje družbe BMW sodeloval pri izdelavi motornega kolesa GS »Six Days« iz leta 1980.

Na poti do motocikla Six Days GS.

Laszlo Peres odločno zakoraka čez dvorišče, da bi srečal starega prijatelja. Dobro je ohranjen: moder okvir, bela posoda za gorivo, črn sedež, rumen vetrobran – vse je tako, kot je bilo včasih, samo najboljše. »To je 90-odstotno moj otrok,« skorajda spoštljivo pove nekdanji zaposleni oddelka za testiranje družbe BMW, medtem ko motri podrobnosti motocikla Six Days GS iz leta 1980. Leta 1977 je z dvema sodelavcema popolnoma predelal predhodnika, model GS 800. Za prihodnjo sezono nemškega prvenstva je bil namreč najavljen razred terenskih motociklov z več kot 750 kubičnim centimetri. BMW Motorrad je v tem videl priložnost za povratek v terenski motociklizem. Vodstvo je Laszla Peresa za 3 mesece razbremenilo vseh drugih zadolžitev, da bi se lahko osredotočil na izdelavo prototipa. »To je bil nov teren v vseh pogledih – od šasije do materialov,« pravi. S suho maso 142 kilogramov je bil postavljen nov standard v primerjavi z običajnimi motocikli. 

+ Izvedi več

Od dirkališča do serijske proizvodnje.

»Veliko stvari me veže nanj,« Laszlo Peres pove o motornem kolesu Six Days GS.

Od dirkališča do serijske proizvodnje.

To je pritegnilo pozornost tudi na prvenstvih leta 1978. Kot ambiciozen terenski motociklist je Laszlo sam zajahal svoj motocikel in nemudoma zasedel drugo mesto. Temelji so bili postavljeni in prototip so razvijali naprej v GS 80, ki je splošno znan pod imenom »Six Days GS«. Ko so leta 1979 motocikel GS 80 uvedli v tovarniški program, je prinesel zmago na nemškem prvenstvu v terenskem motociklizmu in dve zlati medalji na svetovnem prvenstvu Six Days. Serija zmag se je nadaljevala leta 1980 in se zaključila s predstavitvijo standardne izvedenke zmagovitega motocikla na tržišču: motornega kolesa R 80 G/S. Ta za BMW pomeni začetek novega segmenta potovalnih in polnokrvnih enduro motornih koles. Nadarjeni Laszlo Peres je bil znova v ekipi inženirjev, ki so razvili motorno kolo. Oddelku za testiranje pri družbi BMW Motorrad je ostal zvest kar 37 let. 

+ Izvedi več
Sedež in posoda za gorivo našega motocikla z relija Pariz–Dakar iz leta 1983 sta se izgubila. Čez 30 let pa je nekdanji tovarniški voznik za BMW Raymond Loizeaux po naključju prinesel zavržene originalne dele in motocikel smo lahko dokončali. Včasih se je dobro oklepati stvari.

Klaus Pepperl

Na poti v Dakar

Prvo leto bokserja.

Alfred Halbfeld (desno) razkazuje svoje dragocenosti Dietmarju Beinhauerju: motorna kolesa z relija Pariz–Dakar iz leta 1980 in 1981.

Prvo leto bokserja.

Kmalu so vsi začeli govoriti o puščavskem reliju Pariz–Dakar, ki se je hitro uveljavil kot najtežji reli na svetu. BMW Motorrad se je že v drugem letu relija, leta 1980, na štartni črti v Parizu predstavil z dvema tovarniškima motocikloma kot izkušen akter na področju terenskega motociklizma. Voznika: Hubert Auriol in Fenouil. O usodi ekipe je odločal vodja oddelka za motošport Dietmar Beinhauer. »To je bil moj največji izziv pri družbi BMW,« pove. Skupaj z Alfredom Halbfeldom preučuje motorna kolesa z relija Pariz–Dakar v delavnici podjetja HPN. »V prvem letu sem motocikle izdeloval z znancem v domači garaži,« se spominja Dietmar Beinhauer. Čeprav je imela ekipa v prvem letu veliko težav, je hitro postalo jasno, kakšno premoč ima bokserski motor. 

+ Izvedi več

HPN in skupni zmagovalec.

Hubert Auriol je na motociklu HPN BMW iz leta 1981 osvojil prvo zmago na dirki Pariz–Dakar za BMW Motorrad.

HPN in skupni zmagovalec.

Naslednje leto je vodja oddelka za motošport pri podjetju HPN naročil predelavo treh motociklov R 80 G/S. »Klaus, jaz in tretji partner Michael Neher, »N« v imenu podjetja HPN, smo delali tudi ponoči, da bi lahko motocikle zagotovili pravočasno,« se spominja Alfred Halbfeld. »Skoraj nič nismo spali. Toda uspelo nam je pravočasno in bili smo dobro pripravljeni.« Dietmar Beinhauer prikimava. »Vedno sem govoril: dirka se osvoji med pripravami. Zato sem poskrbel, da smo imeli vse pri roki in ni bilo nobenih presenečenj. Mislim, da smo zaradi tega zmagali.« Hubert Auriol je leta 1981 ekipi prinesel zmago in s tem motocikel R 80 G/S zapisal v zgodovino. »S sodelovanjem na reliju Pariz–Dakar so motorna kolesa GS postala naša glavna dejavnost. Celotna ekipa iz tistih časov je lahko na to zelo ponosna.« 

+ Izvedi več

V družbi legend

Srečanje v Schekovem slogu.

»Pravzaprav bi moral biti pri meni,« Herbert Schek (levo) navihano pripomni Klausu Pepperlu.

Srečanje v Schekovem slogu.

Klaus Pepperl Herberta Scheka prosi, naj mu sledi. Nekaj bi mu rad pokazal v skladišču. Ko se sprehodita mimo nešteto lično pospravljenih delov iz nabora motociklov BMW za reli, se končno znajdeta pred motornim kolesom R 80 G/S iz leta 1983. Edino motorno kolo je, ki ima črn okvir. Na posodi za gorivo je izpisano ime tedanjega sponzorja, Le Point, nad njim pa stoji ime voznika: AURIOL. »L« je komaj še mogoče razbrati. »To pa je nekaj! Saj veš, da bi pravzaprav morali biti pri meni?« navihano pripomni Herbert Schek. Vračajo se spomini na njegovo dvojno kariero na reliju Pariz–Dakar. Leta 1983 je izdelal štiri motocikle BMW za reli. Enega za vsakega od voznikov, Auriola, Fenouila in Loizeauxa, četrtega pa zase. Pri 49 letih je bil najstarejši udeleženec dirke. Hubert Auriol je osvojil svojo drugo skupno zmago, Herbert Schek pa je naslednje leto izdelal še štiri motorna kolesa. 

+ Izvedi več

Spomin na zmagovalne motocikle.

Herbert Schek je izdelal BMW, na katerem je Hubert Auriol zmagal leta 1983.

Spomin na zmagovalne motocikle.

Izkupiček dirke Pariz–Dakar leta 1984 je bil neverjeten: Rahier in Auriol sta zasedla prvo in drugo mesto z lahkima in zanesljivima BMW-jema Herberta Scheka. Loizeaux je zasedel peto mesto in tudi sam Herbert Schek je zmagal med zasebnimi dirkači v razvrstitvi amaterjev. »To je bil moj največji uspeh,« pravi. Kljub dolgemu seznamu uspehov na dirkah s terenskimi motocikli, ki segajo daleč nazaj v čas pred relijem Pariz–Dakar. Štirinajstkrat je bil nemški prvak v terenskem motociklizmu in dvakrat evropski prvak. Na svetovnih prvenstvih Six Days je zlato medaljo osvojil dvanajstkrat. »Po 25 letih na svetovnih prvenstvih Six Days so mi povedali, da se ne morem več udeležiti tekmovanj, ker sem prestar. Nato sem se naslednjih 15 let udeleževal relija Pariz–Dakar.« Pri 84 letih še danes sodeluje na klasičnih enduro tekmovanjih. »Že res, da morajo biti motorna kolesa izdelana pred letom 1978, vendar to ne velja za voznike. Seveda pa ne zmagujem več,« pove smeje. »Toda mladi so veseli. Nikoli si ne bi mislili, da se bomo spet pomerili na dirkah.« 

+ Izvedi več
»Po 25 letih na svetovnih prvenstvih Six Days so mi povedali, da se ne morem več udeležiti tekmovanj, ker sem prestar. Nato sem se naslednjih 15 let udeleževal relija Pariz–Dakar.

Herbert Schek

Doma v puščavi

Signalno rdeča puščavska lisica.

Motorno kolo HPN BMW iz leta 1986 je postavilo standarde za nadaljnje motocikle, med drugim motocikel Concept Lac Rose.

Signalno rdeča puščavska lisica.

Z dvorišča se sliši hrup. Eddy Hau je puščavski dirkalnik iz leta 1986 potisnil iz razstavnega salona in zagnal motor. To je zvok. To je bokser. Prav ta bokser je Eddyja odpeljal v Dakar. Močno rohnenje motorja ni edina stvar, ki izstopa. Signalno rdeči tovarniški motocikel, ki je bil izdelan v podjetju HPN ter opremljen z logotipom podjetij Marlboro in Elf, je tudi prava poslastica za oči. Tako ni nobeno presenečenje, da je bil leta 2016 navdih za motocikel Concept Lac Rose. Konceptno motorno kolo, ki je predhodnik motocikla R nineT Urban G/S, je podedovalo vetrobran, tipičen za reli, značilno masko žarometa z visokim sprednjim blatnikom, veliko posodo za gorivo in kratek reli sedež. Obvezni elementi so tudi legendarna signalno rdeča na alpsko beli barvi in štartna številka 101. 

+ Izvedi več

Zanesljivo do cilja.

Eddy Hau je leta 1986 postal član tovarniške ekipe BMW Motorrad za Pariz–Dakar.

Zanesljivo do cilja.

»Odlična priložnost je bila, da sem lahko vozil za BMW,« pove Eddy Hau. »Ko sem v terenskem motociklizmu dosegel skoraj vse, je bil reli Pariz–Dakar naslednja stopnja zame. Tudi sam sem želel izkusiti to pustolovščino.« Postal je član tovarniške ekipe skupaj z Rahierem in Loizeauxem. Začeli so z nekoliko predelano izvedenko zmagovalnega motocikla iz leta 1985. Gaston Rahier je na dirki branil svoj naslov aktualnega prvaka. Toda ni se izteklo po načrtih. Gaston Rahier je padel in Eddy Hau je reli končal kot najboljši BMW-jev voznik na osmem mestu. »Presenečen sem bil nad zanesljivostjo motornega kolesa GS. Zaupanje v motorno kolo je zame najpomembnejša stvar,« povzame. Po tej sezoni se je BMW začasno umaknil z relija. Toda Eddyja Haua je popadla mrzlica. Leta 1988 se je znova udeležil relija Pariz–Dakar kot zasebni dirkač na motociklu HPN BMW in se znašel na naslovnicah kot zmagovalec v razredu maraton. 

+ Izvedi več

Bokser ali enovaljnik

Peta zmaga v Dakarju.

Alfred Halbfeld, Berthold Hauser in Klaus Pepperl (z leve proti desni) z motociklom R 900 RR z dirke Pariz–Dakar.

Peta zmaga v Dakarju.

Počakati je bilo treba še deset let, preden se je BMW Motorrad vrnil na reli Pariz–Dakar leta 1998. V tem času je Dietmar Beinhauer vodenje oddelka za motošport predal Bertholdu Hauserju. Prišlo je do še ene temeljne spremembe: izbrani model je bil zdaj F 650 GS. »Motocikel je bil pravkar predstavljen na tržišču in želeli smo, da bi na reliju pokazal, kaj zmore,« se spominja Berthold Hauser. Enovaljnik je bil občutno lažji od svojega predhodnika. Vendar pa mu ni uspelo ponoviti njegovega uspeha. »Nenapisano pravilo je, da moraš najprej pretrpeti in preživeti Dakar, preden lahko sploh pomisliš na zmago.« Motocikel F 650 GS je naslednje leto dokazal, da je iz pravega testa za zmago: Francoz Richard Sainct je z njim osvojil peto zmago za BMW Motorrad na reliju Pariz–Dakar. »To ni bilo dobro le za model, temveč za celotno podobo blagovne znamke.« 

+ Izvedi več

Prvovrstna zmogljivost za novo tisočletje.

BMW Motorrad se je na zadnjem reliju Pariz–Dakar pomeril leta 2001 z motociklom R 900 RR.

Prvovrstna zmogljivost za novo tisočletje.

Leta 2000 je BMW na dirko poslal motocikla z enovaljnim in dvovaljnim motorjem. Uspeh je bil neverjeten. Sainct je dosegel skupno zmago z modelom F 650 GS, Gallardo je zasedel drugo mesto in Brucy četrto. Lewis je z bokserjem R 900 RR zasedel tretje mesto. »To so bili izredno težki in čustveni časi,« je povzel Berthold Hauser, »toda nisem želel zamuditi niti sekunde.« Po sezoni 2001, za katero je podjetje HPN izdelalo tri motocikle R 900 RR, se je BMW Motorrad znova umaknil iz relija. Berthold Hauser je bil vodja oddelka za motošport 17 let, leta 2016 pa se je upokojil. »Ljudje se še vedno spominjajo dobrih starih časov serije GS,« pove. Nasledniki serije, kot sta Concept Lac Rose in novi Urban G/S, pa so dokaz, da se zgodba nadaljuje. »To je dobro. Uspehi v osemdesetih so poskrbeli za nepozabno sentimentalno vrednost. Četudi so neverjetni puščavski dirkalniki zaradi novih pravil zdaj preteklost, legenda bokserja z relija Dakarja živi naprej.« 

+ Izvedi več
Motocikel GS je resnično zvest spremljevalec. Tisti, ki so se z njim peljali enkrat, ga ne zamenjajo za nič na svetu. Razen za hojico zaradi starosti.

Berthold Hauser

Druge zgodbe, ki te utegnejo zanimati.